Kolejnym, marginalnym dodatkiem w diecie fretek  są owoce i warzywa… Karmiąca samica wraz z mlekiem dostarcza maluchom około 3,1% (16% w suchej masie) węglowodanów pochodzenia zwierzęcego – laktoza, ale od momentu gdy przechodzą one na stały mięsno-kostny pokarm, ta wartość powinna maleć, aż osiągnie maksymalny poziom w granicach 1-2% węglowodanów pochodzenia roślinnego w całym posiłku… 

Zgodnie z normami żywieniowymi opracowanymi przez AAFCO (Association Of American Feed Control Officials) zapotrzebowanie zwierząt mięsożernych, w tym fretki, kota i psa  na węglowodany w diecie jest zerowe…

Zwierzęta mięsożerne nie posiadają enzymów trawiących węglowodany, tak więc brak aktywności amylazy ślinowej jest wyrównywany poprzez produkcję enzymów w trzustce… Dzięki temu organizm mięsożercy jest zdolny wykorzystać niewielką ilość węglowodanów… Dwucukry (np. sacharoza) są stosunkowo trudno przyswajalne, a ich wysoka podaż może skutkować biegunką… Natomiast nadmiar cukrów złożonych (większość karm je zawiera), prowadzi do spowolnienia procesu trawienia, niestrawione cukrowce w jelicie grubym fermentują pod wpływem enzymów bakteryjnych, co często skutkuje produkcją gazów… Najpoważniejszą konsekwencja nadmiaru węglowodanów w diecie może być niewydolność bądź zapalenie trzustki (z przeciążenia) oraz może być przyczyną wielu schorzeń, od niestrawności i wzdęć począwszy, a na kamicach insulinomie, czy otyłości i cukrzycy skończywszy…

Biorąc powyższe pod uwagę, pamiętajmy iż fretki jako szczególni mięsożercy nie posiadają enzymów trawiących węglowodany i fruktozę, dlatego owoce i warzywa traktujemy, naprawdę jako marginalny smakołyk… 

Owoce

W diecie fretek możemy stosować owoce, tj.:

  • banan, brzoskwinia, morela, gruszka, jeżyna, malina, truskawka, poziomki, arbuz, zielone winogrono, jabłko, gruszka, śliwka, porzeczka, wiśnia, kiwi, litchi, mango, papaja, śliwka, agrest



Warzywa

  • zielony ogórek
  • czerwona papryka
  • marchewka 
  • pietruszka
  • szpinak
  • seler naciowy

  • kiełki pszenicy [Triticum] są jednym z najbogatszych źródeł witamin A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C i E, zawierają szczególnie duże ilości magnezu, wapnia, fosforu, żelaza, niacyny, tiaminy i kwasu pantotenowego oraz potas, selen, mangan, jod, miedź, cynk, krzem, molibden, poprawiają pracę serca oraz przeciwdziałają starzeniu się organizmu, w skład wchodzi także błonnik, amigdalina, białko (14%)
  • kiełki brokułów [Brassica] zawierają bardzo duże ilości sulfofranu (ginie podczas przechowywania w lodówce), dzięki czemu wykazują silne działanie przeciwnowotworowe, ponadto pomagają obniżyć ciśnienie krwi, zapobiegają chorobom układu krwionośnego i udarom mózgu, a także dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów wzmacniają układ odpornościowy i nerwowy, badania wskazują również na to, iż zawarte w kiełkach brokuła substancje antybakteryjne zwalczają szczepy bakterii Helicobacter pylori, których obecność w organizmie zwiększa ryzyko wystąpienia takich schorzeń jak zapalenie żołądka typu B (mogące prowadzić do powstania nowotworu) i wrzody trawienne, witaminy: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K, składniki mineralne: wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, cynk, selen, mangan, inne: koenzym Q10, sulfofran, kwasy tłuszczowe omega-3, błonnik, karoten, luteina, chlorofil, antyoksydanty, białko (35%)
  • kiełki lucerny [Medicago sativa] są cennym źródłem fitoestrogenów, hormonów roślinnych, szczególnie polecane są w okresie ciąży i karmienia, zapobiegają osteoporozie, nowotworom i chorobom serca, w starożytnej medycynie chińskiej młode kiełki alfalfa stosowane były przy dolegliwościach układu trawiennego i nerek, zawierają kanwaninę, substancję pomagajacą zapobiegać szczególnym odmianom nowotworów, takich jak rak trzustki, okrężnicy, leukemia, wzmacniają mięśnie, kości i zęby, wspomagają system odpornościowy, mają wysoką zawartość witamin A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C i E, żelaza, wapnia, magnezu i fosforu, a także bogate są w potas, krzem, cynk, sód, miedź, mangan, siarkę, selen, fitoestrogeny, lecytynę, chlorofil, beta-karoten, saponiny, błonnik, białko (35%), pomagają obniżyć poziom „złego” cholesterolu LDL i poprawiają apetyt, są także niezwykle cenione ze względu na zdolność odtruwania organizmu
  • kiełki słonecznika [Helianthus annuus] dostarczają organizmowi fosforu i wapnia, a więc substancji mineralnych wzmacniających kości i zęby oraz niezbędnego w procesie krwiotwórczym żelaza, dodatkowo zawierają również magnez, potas oraz miedź i cynk, dostarczają organizmowi bardzo rzadko występującej w roślinach witaminy D, a także dużych ilości białko i nienasyconych kwasów tłuszczowych, pozytywnie wpływają na przemianę materii, szczególnie tłuszczów i węglowodanów, witaminy: A, B1, B2, B3, B5, B6, B7, B11, C, D, E, K, składniki mineralne: wapń, żelazo, fosfor, cynk, miedź, fosfor, magnez, potas, kobalt, fluor, jod, mangan, selen, sód, krzem, inne: nienasycone kwasy tłuszczowe, koenzym Q10, saponiny, albuminy, lecytyna, betainy, taniny, pektyna, inozytol, PABA, lignany, kwas pangamowy, białko (24-30%)
  • kiełki soczewicy [Lens culinaris] szczególnie polecane są w ciąży, gdyż dostarczają organizmowi kwasu foliowego, substancji ściśle związanej z prawidłowym rozwojem mózgu i układu nerwowego przyszłego dziecka, zawierają witaminy z grupy B i aminokwasy, oprócz tego duże ilości wapnia, cynku, żelaza, potasu, magnezu i fosforu, są doskonałym źródłem witaminy C, skutecznie przeciwdziałają zakażeniom wirusowym i mają działanie antynowotworowe, wykazują korzystny wpływ na zęby i skórę, pomagają przy chorobach takich jak cukrzyca, kamica żółciowa, miażdżyca, witaminy: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, K, składniki mineralne: wapń, żelazo, fosfor, cynk, miedź, magnez, potas, bor, molibden, selen, sód, siarka, inne: beta karoten, koenzym Q10, błonnik, amigdalina, lignany, kwas pangamowy, inozytol, PABA, lecytyna, białko (28%)
  • kiełki rzodkiewki [Raphanus Sativus] opinię wspaniałego leku na przeziębienie zawdzięczają nie tylko dużej zawartości witaminy C, ale również działaniu wykrztuśnemu, dzięki temu kiełki rzodkiewki oczyszczają drogi oddechowe i zatoki, duża zawartość witaminy C podnosi odporność organizmu, są dobrym źródłem potasu, magnezu i jodu przyspieszającego przemianę materii, zawierają dużo siarki, dlatego wpływają korzystnie na stan skóry, włosów i paznokci, posiadają właściwości dezynfekujące, moczopędne i przeciwzapalne, szczególnie wskazane przy anemii, schorzeniach wątroby i dróg żółciowych, witaminy: A, B1, B2, B3, C, E, składniki mineralne: wapń, żelazo, magnez, cynk, siarka, potas, fosfor, miedź, mangan, inne: chlorofil, inozytol, PABA
  • koperek, nać pietruszki, szpinak, gotowana marchew (lepiej używać zielonych warzyw niż kolorowych)
  • zamiast warzyw można używać Psylium [Colon C] jako źródła błonnika

Uwaga!

  • podaż węglowodanów powyżej 5% diety może być przyczyną wielu schorzeń, od niestrawności i wzdęć począwszy, poprzez choroby układu pokarmowego, a na kamicach i insulinomie, cukrzycy i otyłości skończywszy
  • najlepiej używać zielonych warzyw niż kolorowych (żółtych, czerwonych)
  • wszystkie warzywa, zwłaszcza korzenne, bulwowe i strączkowe powinny być ugotowane i zmiksowane przed podaniem fretce
  • owoce i warzywa, tj. zielony ogórek, czerwona papryka mogą być podawane na surowo, maksymalnie 1 mały plasterek, kawałek dziennie
  • nie stosujemy: 
    – owoców cytrusowych, gdyż zawierają limonen (zwłaszcza skórki), który może podrażniać żołądek, upośledzać pracę wątroby, uczulać lub przyczynić się do nowotworzenia
    – awokado
    ananasów
    rodzynek
    – karamboli
    – surowego czarnego bzu
    – pigwy
    – zielonej papryki
    – bakłażana
    cebuli
    fasoli
    ziemniaków, itp.
  • przeczytaj więcej w zakładce ZABRONIONE dania

by: Ana

foto:
1) ferretta.pl
2) ferretvendetta.com
© All rights reserved or Some rights reserved, publikacja powyższych zdjęć wymaga zgody autorów 

literatura:
[1] „Tchórz” Marcin Brzeziński, Jerzy Romanowski, 1997
[2] „Hodowla tchórzy” Maria Bednarz, Andrzej Frindt, 1991
[3] „Fretki: warunki zdrowotne, hodowla, rozpoznanie i leczenie chorób” Maggie Lloyd, 1999
[4] „Biology and diseases of the ferret” Fox JG., 1988
[5] „Ferret husbandry, medicine, and surgery” John H. Lewington, 2000
[6] „Ferret for dummies” K. Schilling, 2007
[7] „How to read your report” Wellness Inc., 1993
[8] „Practical ferret medicine and surgery for the private practitioner” Finkler M., 1993
[9] „Ferret medicine and surgery” Brown S., 1992
[10] „Ferret breeding” James McKay, 2006
[11] kielki.info